UMJETNOST U VENECIJI

STILOVI VENECIJANSKE UMJETNOSTI

                                              
Venecijanska umjetnost razvila se iz bizantske umjetničke tradicije, kojoj je cilj izazvati strahopoštovanje prema Bogu. Zbog trgovačkih veza s Bizantom, utjecaj Istoka ovdje se osjećao dulje nego u drugim dijelovima Italije.
    Klara i mozaik na Basilici di San Marco
  • Andrea Mantegna donio je renesansni stil u Veneto šezdesetih godina 15. stoljeća, a njegov šogor Giovanni Bellini bio je vodeći venecijanski slikar. Uranom 16. stoljeću venecijanski umjetnici počeli su stvarati vlastiti stil, u kojemu blage sjene i izražajna upotreba svjetla izdvajaju djela venecijanskih majstora Tiziana, Giorgonea, Tintoretta i Veronesea. Razvoj karakterističnog venecijanskog stila, koji su nastavili plodni, ali manje poznati umjetnici baroknog i rokoko razdoblja, može se pratiti u kronološkom postavu Accademije.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 26.str

Zbog vlažne klime za ukrašavanje venecijanskih crkvi korišteni su mozaici, a ne freske.

                                     
                                                              
Venezianov sačuvani poliptih (1325.) čije je ovo središnji dio, nalazi se u Accademiji

Venezianov poliptih
Blago lice Madone - osnažuje produhovljenost Venezianovog djela.
Kompozicija i boje - odražavaju stil ranih bizantskih ikona koje su utjecale na umjetnika.
Uzorci arabeski - na tunikama ukazuju na maurski utjecaj.
Glazbenici - poput ovih svirali su na velikim svečanostima u San Marcu.                                  
  • Paolu Venezianu pripisuje se pomak od mozaika ogromnih dimenzija prema manjim oltarnim slikama. Na njegovim slikama božanske figure miješaju se s frizurama, odjećom i tkaninama Venecijanaca u 14. stoljeću. Tipično bogatstvo raznobojnih dragulja i zlata, simbola čistoće, vidljivo je u radovima Venezianovog učenika (i imenjaka) Lorenza i u Guarientovim pozlaćenim ratnicima anđelima.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 26.str
                                                             

Na Bellinijevoj oltarnoj slici iz (1488.)  (u Santa Maria Gloriosa dei Frari), Madoni s lijeve i desne strane nalaze se sv. Petar, sv. Nikola, sv. Benedikt i sv. Marko.

Bellinijeva oltarna slika u Frari
Iluzionistički detalji - zavaravaju oko: stvarni nadvratnik oponaša naslikani.

Sv. Benedikt - u ruci drži pravila benediktinskog reda.

Kerubini - koji sviraju Bellinijevi su zaštitni znak; glazba je bila simbol reda i sklada. 
  • Renesansni umjetnici bili su opčinjeni klasičnom skulpturom i smišljali su nove tehnike perspektive i sjena kako bi svojim likovima dali trodimenzionalni izgled. Tempera na bazi jaja omogućavala je čiste linije i jake plohe boja, ali malo gradacije u tonovima. Obitelj Bellini dominirala je umjetnošću renesansne Venecije, a Giovanni, koji je proučavao anatomiju da bi je što vjernije prikazao, osjećaje svojih likova dočarava uz      pomoć izraza lica.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 27.str 
                                                                     
VISOKA RENESANSA

Tizianova Madona di Ca` Pesaro - Tizian započinje ovu Madonu (1519.g) za oltar obitelji Pesaro u crkvi Frari nakon što je njegovo Uzašašće obješeno iznad glavnog oltara.

Tizianova Madona di Ca` Pesaro
Djevica je smještena dalje od središta - suprotno višestoljetnom pravilu, no zahvaljujući Tizianovoj naglašenoj upotrebi svjetla, ipak ostaje u središtu pozornosti.

Sveti Petar - gleda niže, prema plemiću Jacopu Pesaru, koji kleči da bi se zahvalio Djevici.

Članovi obitelji Pesaro - Tizianovi mecene, mole se Djevici; Lunardo Pesaro, bio je nasljednik obiteljskog bogatstva.
                                                   
  • Boje na bazi ulja, otkrivene u kasnom 15. stoljeću, umjetnicima su donijele slobodu. Taj im je novi medij omogućio mekoću efekata, što je Tizian potpuno iskoristio. Sve veća i izražajnija upotreba svjetla kod Tiziana i njegovih suvremenika stvorila je izrazit venecijanski stil, koji je vodio do Tintorettove majstorske kombinacije svjetla i sjene.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 27.str
                                                                
1300. - 1400.  BIZANTINSKA GOTIKA

1321. - 1362. (aktivan) Paolo Veneziano
1338. - 1368. Guariento
1356. - 1372. (aktivan) Lorenzo Veneziano

1400. - 1500.  RANA RENESANSA

1395. - 1455. Antonio Pisanello
1400. - 1471. Jacopo Bellini
1415. - 1484. Antonio Vivarini
1429. - 1507. Gentile Bellini
1430. - 1516. Giovanni Bellini
1431. - 1506. Andrea Mantegna
1432. - 1499. Bartolomeo Vivarini
1441. - 1507. Alvise Vivarini
1450. - 1526. Vittore Carpaccio
1467. - 1510. "Il Morto da Feltre"
1477. - 1510. Giorgione
1480. - 1528. Palma il Vecchio

1500. - 1600.  VISOKA RENESANSA

1480. - 1556. Lorenzo Lotto
1483. - 1539. Giovanni Pordenone
1487. - 1576. Tiziano Vecellio
1500. - 1571. Paris Bordone
1517. - 1592. Jacopo Bassano
1518. - 1594. Tintoretto
1548. - 1628. Palma il Giovane

1600. - 1700. BAROK, ROKOKO I KASNIJE

1581. - 1644. Bernardo Strozzi
1600. - 1638. Francesco Maffei
1675. - 1758. Rosalba Carriera
1676. - 1729. Marco Ricci
1696. - 1770. Giambattista Tiepolo
1697. - 1768. Canaletto
1707. - 1788. Francesco Zuccarelli
1708. - 1785. Pietro Longhi
1712. - 1793. Francesco Guardi
1727. - 1804. Giandimenico Tiepolo

  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 27.str

2 komentara:

  1. Bašje baza stranica, šteta što nema više ovakvih, hvala vam na edukaciji i dobro provedenih 15 minuta.

    OdgovoriIzbriši
  2. Bašje baza stranica, šteta što nema više ovakvih, hvala vam na edukaciji i dobro provedenih 15 minuta.

    OdgovoriIzbriši